Topptur

Storeknut (1015 moh)

Fra toppen av Stolheisen går det tydelig merket spor til Storeknut som er 1015 moh. Turen tar ca 1 time hvis du går i et behagelig tempo med gode pauser for å nyte den fantastiske utsikten du har har heiene på vei oppover. Men vær obs på at du vil bli bergtatt av utsikten når du er vel fremme på toppen av Storeknut og! Herfra har du utsikt i alle retninger og kan se både heiene, nedover Hunnedalen, oppover Sirdal til Hilleknut og Bortover til Valevatn til dammen der.

Nedkjøringen kan du ta i flere retninger. Enten tilbake til Sirdal Skisenter langs bekkedalen. Ned til Gravassryggen hvor du kan bli hentet på parkeringen der. Eller ned til Gravass stølen gjennom hyttefeltet og til parkeringen der.

Topptur-Storeknut

Røseknut (1021 moh):

Fra toppen av Stolheisen går du over Litla Røsetjønn, nedover skaret vi kaller ”Man Makereren” og over Store Røsetjønn. Vel nede på Store Røsetjønn ser du opp til venstre mot Røseknut. Hold deg på ryggen som går under selve toppen og frem til du har Røseknut rett på Nordsiden av deg. Her kan du velge om du vil brekke ned i en fantastisk nedkjøring langs fjellsiden ned til Kvævestøl.

Langs denne nedkjøringen finner du både brede nedkjøringer, og du kan kaste deg ned i en naturlig Halfpipe dal hvis forholdene ligger til rette for det. Ellers fortsetter du bare videre langs ryggen rundt selve knuten og følger samme spor som nevnt over ned til Gravass stølen.